Wanneer je een hotel hebt, dan wil je graag dat je het succes van je hotel meetbaar kunt maken. De bezettingsgraad hotel is hierbij een van de belangrijkste factoren om de financiële gezondheid van je onderneming te meten. Wat houdt deze bezettingsgraad in? En hoe kun je deze berekenen voor jouw hotel?
De bezettingsgraad hotel onder de loep
De bezettingsgraad hotel laat je in procenten zien hoeveel hotelkamers in bepaalde perioden bezet zijn. Hierdoor is de bezettingsgraad een belangrijke factor om de groei van je hotel te bepalen, maar ook voor bijvoorbeeld de bank om te bepalen hoeveel geld ze bereid zijn te lenen. Meestal wordt er gekeken naar het gemiddelde per jaar, omdat de bezettingsgraad in hoog- en laagseizoen nogal kan verschillen. Je kunt ook naar de bezetting voor een specifieke periode kijken, wanneer je weet welke rekensom er gebruikt wordt.
De bezettingsgraad van je hotel berekenen
Je bezettingsgraad kun je met de volgende rekensom eenvoudigweg berekenen: totaal aantal bezette kamers/ totaal aantal beschikbare kamers x 100. Wil je dus de bezettingsgraad hotel over een jaar maken, dan neem je dus het aantal kamers dat elke nacht bezet was tijdens de 365 dagen van een jaar. Het maakt hierbij niet uit hoeveel personen er verbleven in een kamer en wat de verblijfsduur was. Wel moet je nakijken hoeveel kamers er in die dagen niet beschikbaar waren. Deel deze gegevens en vermenigvuldig ze met 100 om het getal in procenten te krijgen. Wil je jaren vergelijken, dan doe je deze som per jaar uitrekenen.
Wat is de gemiddelde bezettingsgraad in een hotel?
Je krijgt uit de rekensom een percentage te zien, maar zo weet je nog niet of je hotel succes heeft of slechts gemiddeld scoort. Wat een goede of slechte bezettingsgraad is, is ook niet zo gemakkelijk te duiden. Dit hangt allemaal af van de eigenschappen van je hotel. Zaken als de locatie, vaste lasten, openingsperioden en dergelijke bepalen of je goed of slecht scoort gemiddeld. In heel Nederland was in 2019 de gemiddelde bezettingsgraad hotels 78.2%.
Waarom is kennis van de bezettingsgraad van je hotel handig?
De bezettingsgraad vertel je dus eigenlijk hoeveel procent van je kamers je effectief gebruikt. Wat kun je nu met dit percentage? Als je bezettingsgraad per periode heftig verschilt, moet je uitzoeken welke factoren hieraan ten grondslag liggen. Is je bezettingsgraad constant vrij hoog in een bepaalde periode, kun je hier bijvoorbeeld je prijzen hoger maken. Scoor je bepaalde perioden laag, dan kun je hier bijvoorbeeld aandacht besteden aan meer seizoensgebonden arrangementen of in samenwerking met de omgeving en evenementen arrangementen aanbieden. Berekening van de bezettingsgraad hotel kan je dus van dienst zijn bij de verdere ontwikkeling van je hotel. Het is niet leidend om je succes te meten. Succes is ook afhankelijk van andere factoren, zoals de omzet per beschikbare kamer.
Wil jij je bezettingsgraad verhogen? Denk aan hotel marketing!