Online marketing is van groot belang voor ondernemers om hoger genoteerd te staan in de zoekresultaten van Google. Om het algoritme van Google te verleiden zijn er twee vormen van online marketing die van groot belang zijn. Google hanteert namelijk regels voor organische groei. Om dit te stimuleren moedigt Google SEO en linkbuilding aan. Door deze vormen van online marketing worden ondernemers die dit succesvol toepassen beloond met een betere notering in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
Zoekmachine optimalisatie door SEO
Doordat de concurrentie op het internet groter is dan ooit, is het van belang om je onderscheidend vermogen te tonen. De meeste websites gebruiken algemene zoekwoorden, maar wat de meeste websites doen werkt niet per se voor Google. Je onderscheid jezelf door onderzoek te doen naar de zoekopdrachten van mensen. Dit is een tijdrovende klus, het is ook mogelijk om dit uit te besteden aan specialisten. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken en je website zo in te richten dat het algoritme van Google dit goedkeurt, kan je een enorme voorsprong op je concurrenten nemen. Door het juiste gebruik van deze vorm van online marketing kom je zeker hoger in Google, waardoor potentiële klanten eerder naar jouw website komen.
Linkbuilding voor indirecte organische groei
Een andere vorm van online marketing die je hoger brengt in Google is linkbuilding. Door het plaatsen van links die leiden naar jouw website, is het mogelijk om via andere websites bezoekers te krijgen. Deze methode kent verschillende mogelijkheden die Google accepteert als linkbuilding. Zo kan je op een blog of social media in de commentaren sectie je link achterlaten. Hierbij maakt Google wel onderscheid in de relevantie. Indien jij als ondernemer actief bent in de aandelenmarkt, ziet Google jouw link niet als relevant onder een blog over lippenstift.
Een andere vorm van linkbuilding is het schrijven van artikelen voor andere websites. Hierdoor heb je zelf alle controle over de informatie. Wel is het verstandig om vooraf de regels van de website te bekijken. Sommige websites waarderen het niet dat jij reclame maakt in welke vorm dan ook. Naast het schrijven voor andere websites kan je door kwalitatief goede content op je eigen website ook een andere vorm van linkbuilding gebruiken. Door jouw content zo waardevol mogelijk te maken, bestaat de kans dat andere ondernemingen de content gebruiken met jou als bronvermelding. Hierbij ben je wel afhankelijk van de gebruiker, indien deze in een andere niche actief is ziet Google dit alsnog niet als relevant.
Bron: ROIpartners