Social Marketing 2.0 – Een revolutionair marketingconcept in de 21e eeuw

Socialmediamarketing – of meer in het bijzonder, marketing die gebruikmaakt van Web 2.0-technologieën – lijkt in het marketingtaal aan de orde van de dag te zijn. Social Marketing 2.0, zoals deze strategie beknopt wordt genoemd, omvat marketing via sociale mediasites zoals Twitter, Facebook, YouTube, enzovoort. Social Marketing 2.0 maakt gebruik van de sociale impact van internet en stimuleert participatieve marketing op een dynamisch niveau. Het effect is veel wijdverbreider en duurzamer dan traditionele marketing.

Uit een recent zakelijk onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de online bedrijven van plan is om de komende zes maanden Web 2.0-mogelijkheden aan hun sites toe te voegen. Op Web 2.0 gebaseerde sociale marketing omvat online sociale netwerken, het delen van video’s, tagging en pinning, bloggen, RSS-feeds, podcasting en chique Web 2.0-afbeeldingen.

Laten we nu eens kijken naar enkele van de populaire smaken van Social Marketing 2.0.

Social Media Marketing 2.0 en sociaal nieuws

Dit is misschien wel de eenvoudigste vorm van Social Marketing 2.0. Hier worden artikelen en blogberichten getagd voor moeiteloze inzending en stemmen op sociale nieuwssites zoals Digg.com. Als je “Digg Vote Counter” of een “Share This Widget” aan het einde van een artikel ziet, kun je gemakkelijk concluderen dat het Social Marketing 2.0 in actie is.

Social Media Marketing 2.0 en blogs

Blogs zijn een aanvulling op de traditionele media zoals kranten en tijdschriften. Productrecensies kunnen in de vorm van blogs naar de online community worden geschreven. Blogs kunnen ook “virtuele rondleidingen” bevatten. Dit is een geautomatiseerde vorm van marketing en het wordt steeds belangrijker om een ​​bedrijfsblog te hebben.

Sociaal netwerken

Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om aanwezig te zijn op sociale netwerksites zoals Facebook en MySpace. Naast deze toonaangevende sociale netwerksites zijn er veel gespecialiseerde sociale netwerksites die zich richten op een specifieke gemeenschap en mensen met gemeenschappelijke interesses binden. Deze sociale netwerksites stellen de marketeer in staat om hun waren vooraf te verkopen aan de online gemeenschap en een platform te creëren voor voortdurende interactie met huidige en potentiële klanten. Social Marketing 2.0 via netwerksites wordt beschouwd als een snel groeiende praktijk, omdat steeds meer mensen aan het proces kunnen deelnemen zodra de goede woorden zijn verspreid.

Social Media Marketing 2.0 en Twitter

Het potentieel van Twitter als microblogsite is exponentieel toegenomen in de context van Social Marketing 2.0. Twitter moet worden beschouwd als een bedrijfsblog. Het belangrijkste doel is om het woord naar de gemeenschap te laten stromen. Twitter kan ook een persoonlijk tintje aan het bericht geven. Het wordt steeds effectiever om met klanten en fans om te gaan.

YouTube

YouTube is een zeer effectieve tool voor campagnes op sociale media. YouTube is een geweldige manier om met klanten te communiceren en de boodschap op een duidelijke manier over te brengen. Een klassiek voorbeeld van YouTube Social Marketing is de reactie van Microsoft op Apple’s “I’m a Mac” commercials. Microsoft heeft met veel succes een parallelle “Ik ben een pc” -video-antwoordstroom uitgevoerd. Het bereik van deze commercial was groot.

Om Social Marketing 2.0 de ranking van uw website indirect te laten verhogen, moet u de juiste persoon op het juiste moment hebben om uw inzendingen opnieuw te tweeten, leuk te vinden of te graven. Zet je conceptproduct op deze sociale mediasites en test hoe de bezoekers het leuk vinden. Deze sites zijn geweldige tools voor testmarketing en om de aanhoudende populariteit van uw producten te meten.