Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je je site in meerdere talen beschikbaar wilt hebben. Het zou kunnen dat je website mensen met een verschillende etniciteit aanspreekt. De meest voorkomende redenen voor een meertalige website is dat je klanten in het buitenland wilt bereiken. Moet ik hiervoor een aparte site maken? Nee dat is niet nodig. Het is verstandig om bijvoorbeeld je site die je in het duits wilt op een duits domein te zetten zoals “voorbeeld.de”. Via een aantal tips wordt duidelijk hoe je dit het beste kunt doen.
Het is belangrijk dat de vertaling volledig correct is. Maak je bijvoorbeeld een website voor coaches dan is het belangrijk dat de vertaling correct is met de voertaal van het land.
De tips
Tip 1: Per land een domein. Het is slim op per land een domein te kopen. Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan. Je kunt omdat je op een ander domein zit ook de site aanpassen naar de wensen van de buitenlandse klanten. Misschien vragen die iets anders van je site dan de Nederlandse. Het is wel handig om het back end systeem van de buitenlandse site te koppelen aan je nederlandse zit. Zodat als je orders binnen krijgt via de buitenlandse, dat je ze ontvangt op de Nederlandse. Als alles uiteindelijk samen komt bespaart het je veel tijd in plaats van dat je moet wisselen tussen de twee sites. Wil je dit niet dan kun je er ook voor kiezen om een subdomein per buitenlandse site aan te maken. Beide opties hebben zo hun voor en nadelen. Het is aan jou uit te zoeken welke optie het beste bij je past.
Tip 2: Taal. Al je relevante content zul je moeten laten vertalen voor de buitenlandse site. Wanneer je site goede content beheert zullen klanten zich sneller vertrouwd voelen. Gebruik geen Google Translate. Laat desnoods een expert dit afhandelen. Je kunt er ook voor kiezen om een taal op beide sites te gebruiken. Waarschijnlijk zal het dan Engels worden. Het is je aangeraden om voor optie 1 te kiezen. Als je toch bezig bent met het vertalen van je site is dit een goede kans om aan de SEO te werken. Je kunt gelijk de juiste zoekwoorden in de buitenlandse site invoeren.